Modal shift

Een gebouwde shift?

De opkomst van de auto ging gepaard met het idee van vrijheid van wonen buiten de kern, werken en je vrije tijd beleven waar en wanneer je wil. Ondertussen is het veruit het meest gebruikte vervoersmiddel. Ook op logistiek vlak gebeurt 75% van het goederenvervoer via wegen. Maar dat gegeven heeft zijn keerzijde: verspreide bebouwing, onveilige (steen)wegen en een publieke ruimte waarin parkeren enorm veel plaats krijgt toebedeeld. Klimaatopwarming en luchtvervuiling, verkeersdoden, overvolle snelwegen, … tijd om het tij te keren.

Als we de bouwshift willen realiseren moeten we breder denken dan enkel wonen. Vandaag blijven we sterk vanuit de norm van individueel autobezit ontwikkelen en vergunnen. Ook in het mobiliteitsbeleid blijft het autoverkeer met de meeste middelen lopen. Hoewel de fiets duidelijk aan terrein wint, zeker in stedelijke gebieden, blijft het openbaar vervoer achter op de auto, zeker wat betreft investeringen.Hoe krijgen we de modal shift van de grond? Welke veranderingen zijn er nodig in het ruimtelijk beleid, het mobiliteitsbeleid en in het logistiek beleid en waar vinden we win-wins?

Dat en meer op de Werelddag van dit jaar, met als thema “modal shift, een gebouwde shift?”

Programma

Under construction ...

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Elke maand een overzicht van de VRP-activiteiten, events van derden en het laatste nieuws uit de vakwereld. Heet-van-de-naaldnieuws verneem je via onze nieuwsflitsen.

PS: check je je spambox voor de bevestiging? Pas nadat je bevestigt zal je de nieuwsbrief ook effectief ontvangen ;-).